fbpx

Sadržaj:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Google oglašavanje 2020 - kompletan vodič za uspešan marketing tvog biznisa!

Pretvorite interesovanja ljudi u uspeh vaše firme. Jedini alat koji za koji se može reći da uspeh nije posledica slučajnosti.

Na Google-u se obavi preko 6 milijardi pretraga dnevno, što jasno ukazuje na digitalnu pismenost današnjeg potrošača.

Domaći biznisi nisu ni svesni koliko šansi propuštaju, a samim tim i gube novca!

Najveća prednost je u tome što samo plaćate kad neko klikne na vaš oglas. Nema više one priče negde sam bacio pola para u marketing, ali ne znam gde. Ovde su rezultati konkretni i trenutni!

I zato krećemo i otkivamo Vam tajne i moć Google oglašavanja.

Prvo da predočimo jedan podatak, a to je da se u Srbiji u proseku godišnje investira (uz pravu strategiju jeste investicija, a ne trošak, nužno zlo, “mora đavolu trećina”, bolje na mostu nego na ćupriji, itd, odnosno kako mnogi posmatraju marketing) oko 10 miliona evra na oglašavanje na pretraživačima i taj broj će da raste iz godine u godinu.

U ovu cifru nisu uračunati remarketing servisi inače bi broj bio i duplo veći.

 

Izvor: STATISTA za Srbiju ; Foto: Printscreen

Najveći deo ili gotovo sve ide preko Google Ads servisa. U odnosu na SAD i Evropu ovo je (još uvek) veoma mala cifra.

Prva tajna koju danas otkrivamo je da pravi preduzetnici upravo ovo vide kao šansu za pozicioniranje svog brenda, odnosno biznisa, jer očigledno da konkurencija ne zna za ovaj vid oglašavanja. 

Da je tako, već bi se jeftino oglašavali putem Google-a.

Google je saveznik malih i srednjih biznisa, i u borbi protiv velikih, jedini je vaš iskreni prijatelj.

Sigurno se pitate: 

“Ok, a kako je to Google moj saveznik, koliko ja vidim samo solarno, odnosno po principu – pare na sunce. 

Pa nisam ja Coca Cola!”

Vidite, doći će dan kada će najveći, kao što je Coca Cola, da zakupe sav prostor na društvenim mrežama i jednostavno preduzeća neće moći da se reklamiraju. 

Neće postojati prazni reklamni slotovi, sve će da zakupe najveći.

Na internetu oglašavanje funkcioniše po sistemu aukcija. Za poziciju se bore oglašivači koji međusobno nude različite cene za klik

Ovo je jedan od najbitnih faktora i upravo pozicija zavisi od visine ponuđene cene za klik (ali ovo nije odlučujući faktor, ima ih još i biće opisani u nastavku teksta). 

Ali, u suštini, i na internetu važi pravilo: koliko para, toliko muzike.

Multinacionalni brendovi će u jednom trenutku da nude najviše novca i jednostavno neće biti mesta za nas.

Ponavljamo ovo se najviše odnosi na marketing na društvenim mrežama.

Zato, hajde da vam otkrijemo ostale tajne zašto je Google ipak vaš najbolji prijatelj u biznisu i kako da dominirate na tržištu u 2020. godini. 

Zato, skuvajte kaficu i fokusirajte se na ono što sledi:

1. Relevantno oglašavanje

Google kao jedna od najjačih svetskih IT kompanija, i kompanija uopšte, postala je to upravo zbog svoje inovativnosti i ulaganja u nauku i znanje. 

Danas, Google raspolaže nezamislivom količinom informacija na osnovu kojih pravi veoma sofisticirane algoritme, kako bi korisnici koji koriste Google-ove servise dobili najbolje moguće iskustvo.

Zbog ovoga, Google reklame moraju biti takve da ne ometaju korišćenje njegovih servisa, a da opet budu maksimalno efikasne!

 

Biti relevantan u oglašavanju je jedan od osnovnih postulata dobrog marketinga. Ako želimo efikasnu marketinšku kampanju, potrebno je da pošaljemo relevantnu propagandnu poruku. 

Najbolja reklama je ona reklama koja nosi relevantnu poruku na pravo mesto u pravo vreme.

Zato Google Ads platforma pruža tu mogućnost da sami, ali i uz pomoć algoritma, upravo takvu poruku pošaljemo potencijalnim kupcima, o našim proizvodima ili uslugama, i to iz dva razloga:

1.  Zato što Google ni pod koju cenu ne želi da ometa svoje korisnike nerelevantnim sadržajem koji je karakterističan za tradicionalne medije (TV, Radio, itd.). 

Kao što je prosečan korisnik Google-a navikao da putem pretrage nađe relevantan sadržaj koji mu je potreban, tako će i reklame putem Google Ads-a biti prikazane samo onima koji su zapravo zainteresovani za te reklame.

2.  Zato što je relevantna reklama veoma efikasna i za onoga koji je plasira, što je i logično. 

Jednostavno, Google-ovi algoritmi su toliko napredni, jer na osnovu prethodnih iskustava korisnika Google pretrage i njihovoh “ponašanja” na internetu, mogu zaključiti da li je za nekog plasirana reklama relevantna ili ne.

Naravno, postoji ovde još mnogo finesa i mogućnosti, ali ovo je neka osnovna politika Google-a zbog koje je i postao ono što je danas i od čega sigurno neće odustati u budućnosti. 

Zapravo, Google konstantno radi na unapređenju relevantnosti, pa tako od skoro primenjue algoritme koji mogu da razumeju nameru onoga koji pretražuje i širi kontekst njegove pretrage. 

O ovome ćemo više pisati nekom drugom prilikom, a sad da se vratimo na samu reklamu.

Pri kreiranju i nakon plasiranja reklame preko Google Ads-a, sama platforma daje ocenu konkretne reklame, tzv. “Quality Score”. 

Mnogi su faktori koji utiču na samu ocenu, od toga kakav je naslov, opis reklame, grafika, ali i od praćenja ponašanja korisnika nakon što klikne na reklamu, gde se, na primer, prati koliko se korisnik zadrži na stranici na koju ga je sama reklama odvela. 

Quality score direktno zavisi od relevantnosti reklame za potencijalnog kupca.

Šta je quality score i kako ga poboljšati?

Što je “Quality Score” bolji, odnosno veći, to će reklama biti efikasnije, videće je veći broj ljudi i biće jeftinija, tj. cena klika će biti manja. Na ovaj način Google nagrađuje kreativna marketinška rešenja, te pruža mogućnost da za manje novca vaša reklama bude efikasnija od onih koji su izdvojili i po nekoliko puta više sredstava za istu reklamu na istom tržištu.

O tome kako poboljšati “Quality Score”, detaljnije ćemo govoriti u nastavku teksta. No, pre nego što pređemo na detalje ciljanog oglašavanja (targetiranja), nudimo svim našim čitaocima besplatnu Google Ads analizu vašeg biznisa. 

Smater Agency se više od 5 godina uspešno bavi Google oglašavanjem, naš tim poseduje  7 zvaničnih Google-ovih sertifikata i ovom prilikom vam pružamo mogućnost analize trenutne pozicije vašeg biznisa na Google-u, potpuno besplatno. Dobićete trenutnu analizu vaše situacije na Google pretraživaču sa preporukom ključnih reči koje će vam doneti najveću posetu, odnosno prodaju, što će vam uz ovaj vodič biti od ogromne pomoći

Izvolite: – FORMA ZA BESPLATNU ANALIZU –

Idemo dalje…

2. Ciljano oglašavanje

Targetiranje ili ciljano oglašavanje je savršen način da plasirate reklamu isključivo vašoj ciljnoj grupi i na taj način izbegnete nepotrebne troškove koji nastaju kada reklama stiže do onih kojima uopšte nije relevantna. Targetiranje je idealno je za bukvalno svaki tip biznisa, jer su mogućnosti ciljanja različite, veoma efikasne i skoro neograničene.

U osnovi, postoje dve metode targetiranja. Prva je targetiranje ciljne grupe ili publike, a druga je targetiranje putem sadržaja.

Fokus kod targetiranje ciljne grupe je u analizi njenih karakteristika, kako bi iste uneli u podešavanje pre plasiranja same reklame. Cilj je da na osnovu ovih karakteristika reklama stigne do grupe ljudi koju interesuje vaša usluga ili proizvod. To može biti:

– Demografija ciljne grupe. Ovde se može odrediti geografska lokacija na kojoj će se reklama pojavljivati, kojoj starosnoj dobi će se reklama prikazivati, kom polu kao i na kojim uređajima će se prikazivati (PC, tablet, mobilni, TV).

– Interesovanja ciljne grupe. Interesovanja mogu biti određena na dva načina. Prvi je da se reklama prikazuje onim korisnicima koji su već gledali druge slične proizvode ili usluge. Drugi je da se reklama prikazuje na osnovu afiniteta ciljne grupe, odnosno u zavisnosti koje aplikacije koriste, šta čitaju po internetu, koje video snimke gledaju, koje kanale prate, itd.

– Remarketing oglašavanje. O ovome će biti više u nastavku teksta, ali je suština u tome da će se reklama prikazivati onim korisnicima koji su već “videli” vaš proizvod ili uslugu. Dakle, oni koji ne postanu odma kupci vašeg proizvoda ili usuge, a bili su na vašem vebsajtu ili su kliknuli na neku od vaših reklama, putem remarketinga se pruža mogućnost da samo njima ponovo bude prikazana vaša reklama koja će ih pratiti svuda po internet-u. O ovome će biti više reči u nastavku teksta.

Google Ads ciljano oglašavanje

Pored “gađanja” ciljne grupe, Google Ads pruža i mogućnost targetiranja putem sadržaja. Suština je u tome da se reklama prikaže na mestima gde korisnici traže sličan ili isti sadržaj onome koji je vezan za konkretnu reklamu. To može biti:

– Oglašavanje putem ključnih reči. Jedan je od najpopularnijih načina oglašavanja na Google Ads platformi, a svodi se na to da će se reklama pojaviti u samim rezulatatima pretrage za određenu ključnu reč. Dakle, ukoliko korisnik u mestu predviđenom za pretragu ukuca, na primer, “zubna proteza cena”, pored regularnih rezultata, među njima će se pojaviti i oni koji su plaćeni da se tu pojave za pomenutu ključnu reč

  • – Tematsko targetiranje. U ovom slučaju Google Ads pruža mogućnost da se reklama pojavi na onim sajtovima koji dele sličnu tematiku sa vašom, ili slično tržište sa vašim. Google analizira i određuje centralnu temu velikog broja relevantnih sajtova nakon čega distribuira reklamu najrelevantnijim. Ovo ne važi samo za sajtove koji imaju aktivire Google reklame, već i za YouTube, android aplikacije (Viber npr.), itd.
  • – “Placement” targetiranje. Zasniva se na tome da možete sami odrediti na kojim mestima će se reklama pojavljivati, odnosno na onim mestima gde mislite da je vaša publika. Na primer: ukoliko prodajete blender, reklama za isti se može pojaviti na sajtovima koji se bave kulinarstvom, receptima, zdravom hranom, smutijima, belom tehnikom, itd.

U svakom od navedenih metoda targetiranja jasno se vidi koliko Google vodi računa o pomenutoj relevantnosti. Takođe, imamo za vas i 3 saveta kako da vaša Google Ads kampanja bude još uspešnija.

1. Probajte da što jasnije definišete vašu ciljnu grupu, njenu demografiju i interesovanja. Dobro definisane karakteristike ciljne grupe su pola obavljenog posla. Ako želite da naučite kako da odredite ciljnu grupu ili tzv. Idealnog kupca (avatar), to možete pročitati OVDE

2. Isključite one koje sigurno neće zanimati vaš proizvod ili usluga. Kao što možete odrediti karakteristike ciljne grupe prema kojima želite da se reklama prikazuje, tako možete odrediti i one karakteristike prema kojima ne želite da se reklama prikazuje. Na ovaj način eliminišete nepotrebno rasipanje novca, podižete relevantnost reklame, efikasnost, pa i prodaju.

Poslednji, 3. savet, odnosi se na oglašavanje na lokalu. Mnogo je efikasnije, relevantnije i što je najbitnije – još uvek veoma jeftino u Srbiji. Nemojte da vas ovo zavara, jer je pre samo 5-6 godina bilo skoro 10 puta povoljnije nego danas, a razlog poskupljenju je upravo ta efikasnost.

Jednostavno, tržište je to prepoznalo, mnogi su uložili u ovakav vid oglašavanja, što automatski znači: veća konkurencija = skuplja reklama. Ali, da vidimo konkretno šta je razlog tome…

3. Lokacijsko oglašavanje

Izvor: Internet ; Primer lokalnog oglašavanja putem Google-a, “Phil’s Furniture”

Lokacijsko oglašavanje, odnosno targetiranje je veoma efikasno. Ako vam je osnovni interes lokalno tržište, onda 90% napora uložite u lokalno oglašavanje putem Google Ads. Odredite prečnik oko vašeg lokala gde će se reklama prikazivati, u ključne reči dodajte i samo lokaciju (npr. “frizerski salon Zvezdara) i neka se prikazuje samo onima koji žive u toj lokaciji ili se interesuju za tu lokaciju. Da, čak i ovakva opcija postoji.

4. Uređaji

Već je rečeno kod metoda targetiranja da postoji mogućnost prikazivanja ili ne prikazivanja reklame na određenoj vrsti uređaja. Google Ads platforma dopušta 4 kategorije uređaja:

– PC, što se odnosi na personalni računar ili laptop

– Tablet

– Mobilni (prema istraživanjima (link), preko 70% saobraćaja na internetu odvija se preko mobilnih uređaja)

– Televizori

Ove opcije su korisne iz više razloga, od podizanja relevantnosti do eliminisanja nepotrebnih troškova. Konkretan primer u praksi bi mogao biti sledeći:

Recimo da se bavite prodajom aksesoara za mobilne telefone i želite da se reklama prikazuje samo onima koji poseduju određeni model telefona. Ova opcija vam pruža mogućnost da veoma precizno pustite reklamu na kojoj će, na primer, da piše: “TOP cena! Neuništive kevlar maske za Samsung S20”. Na ovaj način će svi oni koju poseduju Samsung S20 videti vašu reklamu na geografskoj lokaciji koju vi odredite.

Da li može efikasnije od ovoga?

Zapravo može, i to uz pomoć Google Ads Remarketing-a.

5. Google Ads Remarketing

Ok, imali ste posetioca na vašem vebsajtu, pogledao je malo šta tu ima, vaše usluge ili proizvode, izašao sa sajta i to je to… Da li bi trebalo otpisati ovog posetioca s obzirom da ništa nije kupio, ili nije uradio ono što smo od njega očekivali?

NI SLUČAJNO!

Nebitno je da li je taj posetilac došao na sajt prirodno putem pretrage ili preko vaše reklame negte na internetu. Mnogo je bitnije da njega/nju, uz pomoć REMARKETINGA možemo ponovo “vratiti u igru”.

Kako?!

Remarketing na Google Ads-u je metoda koju možete sprovesti ukoliko imate vebsajt. Reklamom možete ciljati one koji su već imali interakciju sa vašim brendom, reklamom, uslugom, proizvodom, itd.

Dva su osnovna razloga zbog čega je ovo dobra i efikasna praksa u digitalnom marketingu:

1. Na ovaj način se smanjuje nepotrebno rasipanje novca na tzv. “cold traffic” (engl. hladan saobraćaj). “Cold traffic” je zapravo najširi mogući auditorijum koji će vašu reklamu videti po prvi put, mnogo se slabije konvertuje, odnosno manji je procenat kupovine. Takođe, visoki su troškovi da se celi taj auditorijum pokrije, pogotovo ako se to mora raditi nekoliko puta. Umesto toga, već posle prvog puštanja reklame, pravi se tzv “warm traffic” (engl. topli saobraćaj) sačinjen od onih koji su npr. kliknuli na reklamu, pa se u sledećoj iteraciji, nova reklama pušta samo njima, zainteresovanima. Na ovaj način se mnogo novca štedi, a prodaja je efikasnija.

2. Drugi razlog je upravo u toj efikasnosti. Jednostavno, oni koji su se već upoznali sa vašim brendom kroz reklamu ili posetom na sajt, mnogo su izvesniji kupci u budućnosti kada im ponovo pustite vašu reklamu. Pogotovo što ovde imate odrešene ruke da eksperimentišete sa tekstom i grafikom na reklami, kao i da im kroz smislenu kampanju od nekoliko reklama plasirate celokupnu priču, koja se mnogo češće kupuje od samih karakteristika vaših proizvoda ili usluga.

Uglavnom, od remarketinga se ne može pobeći! To je dupla šansa za prodaju.

Sigurno ste i sami primetili da vas neke reklame naprosto “jure” po internetu, a samo jednom ste pre toga tražili isti ili sličan proizvod po internetu.

To se radi tako što se postavi određeni KOD (google pixel) koji skuplja informacije o svakom posetiocu sajta. Te informacije koje KOD skupi, daju mogućnost kasnije da istom tom posetiocu PONOVO plasirate reklamu. Zato se zove REmarketing.

Ne korišćenjem remarketinga propušta se realna prilika za prodaju, jer se u internet marketingu prodaja NE ZAVRŠAVA onog trenutka kada potencijalni kupac napusti sajt, već kada ne koristite remarketing.

Remarketing daje odlišne rezultate u kombinaciji sa drugim metodama targetiranja. Zamislite sledeću situaciju:

Vi se bavite prodajom mobilnih telefona i plasirali ste reklamu za ključnu reč “Samsung Galaxy S20 recenzija”. Korisnik putem rezultata pretrage završi na blogu vašeg vebsajta gde ste napisali ili snimili dobru recenziju pomenutog uređaja i već ste ga ubacili u dilemu da li da kupi pomenuti uređaj. Već nakon par dana, uz pomoć remarketinga, imate mogućnost da onima koji su pričitali recenziju plasirate akcijsku ponudu ovog uređaja, i uz dobru ponudu – taj kupac je vaš!

Dodatna prednost je u tome što ova druga, akcijska reklama može da se plasira putem Google Display Ads-a koji pruža mogućnost kreiranja upečatiljive vizuelne reklame (banera), koja će ga pratiti svuda po internetu. Zašto bi kod vas neko samo pročitao recenziju i otišao kod nekog drugog da kupi isti uređaj, to je vaš kupac!

Dodatna prednost je u tome što ova druga, akcijska reklama može da se plasira putem Google Display Ads-a koji pruža mogućnost kreiranja upečatiljive vizuelne reklame (banera), koja će ga pratiti svuda po internetu. Zašto bi kod vas neko samo pročitao recenziju i otišao kod nekog drugog da kupi isti uređaj, to je vaš kupac!

Gde Google prikazuje svoje reklame potencijalnim kupcima?

Kod Search Ads-a stvar je jasna, reklame se odmah prikazuju na prvoj strani za određenu ključnu reč. Međutim, kod Display Ads-a, reklame se ne prikazuju na prvoj strani, već na Google-ovoj mreži saradnika?

gde google prikazuje reklame?

Šta je Google mreža saradnika?

Google mreža saradnika je ubedljivo najveća mreža na internetu, doseže do čak 90% svih internet korisnika. Ona se pre svega sastoji od ogromnog broja sajtova iz celoga sveta (preko 2 miliona). Svako ko želi, može da aktivira tzv. Google Ad Sense na svom vebsajtu i na taj način postane saradnik Googla i zaradi od svakog klika. To samom Google-u automatski pruža priliku da svoje reklame (odnosno reklame koje vi plasirate putem Google Ads platforme) pušta na svim tim sajtovima.

Pored ovakvih sajtova, Google-ove reklame se puštaju i na skoro svim njegovim servisima (npr. YouTube, svim aplikacijama iz Google Play Store-a, itd.), ali i na platformama drugih velikih igrača sa kojima ima saradnju, kao što je npr. Viber.

Dakle, ova mreža je ogromna, najveća na internetu, i zbog toga su Google-ove reklame najzastupljenije.

Gde god korisnik interneta ode, da li na drugi sajtove, viber, drugu aplikaciju, youtube, itd. stoje mesta gde će mu se vaša reklama pojaviti ukoliko je u spada u vašu ciljnu grupu ili gde će ga vaša reklama pratiti, ukoliko je u pod vašim remarketing pixel-om.

Ispod možete pogledati jedan set reklama (paket reklama različite rezolucije) za Display Ads kampanju:

6. Google Ads ekstenizje

Kako bi objasnili šta su Google Ads ekstenzije i koja je njihova uloga, pre svega moramo sagledati od čega se sve sastoji jedna Google Ads reklama na bazi ključnih reči. U ovom tekstu ćemo objasniti samo neke od najbitnijih ekstenzija, a o drugima ćete moći da pročitate više u nekim od naših narednih tekstova.

Dakle, kako reklama izgleda?

– Naslov (engl. headline): Sme sadržati 3×30 karaktera (od “Quality Score-a” zavisi da li će Google dozvoliti da se vide sva 3 reda) 

– Link sajta (URL): link od sajta / (permalink – 15 karatera) 

– Opis (engl. description): 2×90 karaktera 

– Ekstenzije (pogledati sliku ispod)

Konkretno, ekstenzije u ovom primeru su linkovi koji vode do pojedinačnih stranica na samom sajtu. Ovo je tzv. “Sitelink” ekstenzija.

Na primer, kod stomatoloških ordinacija to mogu biti:

Implanti

Popravka zuba

Protetika

Metalne krunice, itd.

Ovo je korisna ekstenzija, jer korisnik pretrage koji vidi ovakvu reklamu može direktno kliknuti na ono što ga konkretno zanima, kako ne bi lutao po celom vebsajtu da bi našao ono što traži. Na ovaj način se smanjuju distrakcije i šansa da zbog komplikovane navigacije samog sajta odustane od kupovine.

Još jedna ekstenzija koju možete dodati u samu reklamu je LOKACIJA, odnosno lokacijska ekstenzija (engl. location extension), i ona na PC-ju izgleda ovako:

Klikom na adresu, korisnik će odmah dobiti tačno mesto na Google mapama gde se kompanija nalazi.

Na mobilnim uređajima ova ekstenzija je još interesantnija i efikasnija. Klikom na lokaciju ili “putokaz”, automatski se učitava Google mapa i pokreće GPS navigacija do mesta navedene kompanije.

Dakle, lokacijska ekstenzija je pogodna stvar, pogotovo za pretragu putem mobilnih telefona.

Napomena: U podešavanjima Google Ads kampanje, može se posebno podesiti kakav će prikaz reklame biti onima koji pretražuju sa PC-ja, i poseban prikaz onima koji pretražuju sa mobilnih telefona. Ali, kao što je već navedeno, preko 70% internet saobraćaja obavlja se putem mobilnih uređaja, ali je pogodno i ovaj ostatak saobraćaja na pravi način iskoristiti.

Još jedna ekstenzija o kojoj ćemo govoriti u ovom tekstu, možda i najbitnija, je ekstenzija za poziv (engl. call extension). Može se postaviti i na PC-ju, ali mnogo je efektivnija kada se koristi samo za mobilni prikaz reklame, a izgleda ovako:

7. Kako odrediti budžet za Google Ads kampanju

Budžet za celokupni marketing zavisi od nekoliko varijabli:

Od planiranih ciljeva

Od prepoznatljivosti vaših proizvoda ili usluga na tržištu

Od tržištne niše

Od jačine konkurencije

Od kanala komnikacije (tardicionalni mediji, Društvene mreže, Google Ads, i drugo.)

Od sezonskih karakteristika vaših proizvoda ili usluga

Od stope rasta, itd.

U proseku bi trebalo da iznosi između 10-20% ukupnog profita na mesečnom, kvartalnom ili godišnjem nivou i zavisi od gore pomenutih varijabli. Pod pretpostavkom da ste odredili budžet za marketing, postoji dva načina da deo istog alocirate za Google Ads kampanju.

Prvi je da putem Google Ads Forcast Tool-a. To je alat na Google Ads platformi koji vam nudi da izaberete tržište (npr. Srbija), vremenski period, ključne reči i grupe ključnih reči, maksimalnu cenu klika, maksimalnu cenu koju ste spremni da platite za dovođenje novog kupca, cilj kampanje i još mogo parametara.

Ova alatka će vam na kraju dati približnu sliku troškova cele kampanje za određeni period i očekivani broj klikova ili kupaca na osnovu koje možete planirati Google Ads budžet. Konkretnije korišćenje ove alatke objasnićemo u nekom od narednih tekstova.

Međutim, Google raspolaže sa malo manje podataka o domaćem tržištu u odnosu na globalno i za relevantnu procenu ponašanja kampanje, potrebni je veći budžet i ključne reči za koje imamo dovoljnu količinu podataka.

Zato postoji još jedan pristup koji možete primeniti. Google Ads, kao što smo već napomenuli, je kod nas, u Srbiji, još uvek veoma povoljan, prosečna cena klika iznosi između 20-30 RSD. Ona zavisi od toga koliko je ta ključna reč “napadnuta” od konkurencije i već pominjanog “Quality Score-a”.

Bez obzira na to, ovo je vaša šansa i treba je iskoristiti, jer za isti efekat u Americi ili Zapadnoj Evropi bi morali da izdvojite i do 20x više novca. Ovo vam pruža mogućnost, da sa relativno malim mesečnim iznosom od 100-200 evra testirate i pronađete ključne reči koje za vaš biznis donose najbolje rezultate.

Dakle, uradite analizu ključnih reči, izaberite najbitnije, svrstajte ih u grupe i pokrenite kampanju prvi mesec uz neki minimalni budžet od 100 evra, ako možete izdvojiti više, još bolje.

Već u prvoj, drugoj nedelji ćete imati neki uvid u to koje ključne reči bolje funkcionišu, koje bi trebalo izbaciti, a koje dodati. Međutim, naša praksa je da tek posle 30-50 klikova na ključnu reč, njen CPC (cost per click) uzimamo za relevantan, dok celokupnu metriku za dalje planiranje kampanje i budžeta, uzimamo u obzir tek nakon 2-3 meseca kampanje. Ovo je ujedno i naša preporuka za vas.

Da se sada vratimo na ključne reči, njihovu analizu i optimizovanje kampanje.

8.Šta su ključne reči?

Ključna reč (engl. keyword), je fraza koju korisnik ukucava u mesto za pretragu (engl. search bar), kako bi došao do željenih rezultata i informacija. Na osnovu onoga što korisnici kucaju (ili onoga što mislite da kucaju), u Google Ads kampanji koja je bazirana na ključnim rečima, vi birate za koje najrelevatnije fraze želite da se vaša reklama pojavi vaša reklama.

Dakle, ako prodajete patike za decu, možete pretpostaviti da korisnici u pretrazi traže:

Patike za decu

Crvene patike za decu

Patike za klince Patike za decu do 3 godine / 6 godina / 9 godina

Adidas patike za decu

Dečije patike

Patike za dečake

Patike za devojčice, itd.

Za svaku od gore navedenih ključnih reči možete pustiti reklamu. Međutim, pre nego što to uradite potrebno je uraditi nekoliko stvari.

Prvo, analiza ključnih reči kako bi stekli uvid u broj mesečnih pretraga, jačinu konkurencije, cenu po kliku za određenu ključnu reč, itd. Cilj vam je da nađete što više “jeftinih” ključnih reči sa što većim brojem mesečnih pretraga. Evo jednog primera iz stomatološke prakse:

Analiza kljucnih reci

Analizu možete sprovesti putem Google Keyword Planner-a, alata koji se nalazi na Google Ads platformi, ali i Ubersuggest-a, alata koji koji služi istoj svrsi, samo je malo jednostavniji.

Druga stvar koju morate imati u vidu je da postoje 3 načina po kojima će se vaša reklama prikazivati za izabrane ključne reči.

1. Broad match – Ako izaberete ovaj tip prikazivanja, vaša reklama se može pojaviti i onima koji kucaju slične pojmove u pretrazi. Odnosi se na slične varijacije, povezane varijacije, sinonime, množinu, greške u kucanju, itd.

2. Phrase match – Ovaj tip prikazivanja je malo “uži” od prethodnog i odnosi se na veoma bliske varijacije osnovnoj ključnoj reči sa eventualnim prefiksom ili sufiksom. Ako je ključna reč “patike za fudbal”, reklama se može pojaviti onome ko kuca “Adidas patike za fudbal”, “Adidas patike za fudbal akcija”, ali ne i onima koji kucaju “Adidas kopačke”.

3. Exact match – Poslednji tip prikazivanja je najuži mogući i reklama će se prikazivati samo onima koji ukucaju istu ključnu reč za koju ste platili reklami ili za neku njenu najbližu moguću varijaciju.

9.Optimizacija reklama i Quality score

Optimizacija Google Ads kampanje je nešto na čemu je potrebno konstantno raditi. Ok, povoljna je cena klika u Srbiji, to smo rekli već nekoliko puta, ali zašto tu stati, ako postoji mogućnost povećati efekat za isti novac.

Zapravo, nije samo u tome stvar, optimizacija kampanje kroz podizanja kvaliteta same reklame (Quality Score-a) je neophodna kako bi Google vašu reklamu plasirao na visoke pozicije.

Visina budžeta i cena koju ste spremni da platite za određene ključne reči jesu jedan od faktora uspešne reklame, ali ne i najbitniji. Često se dešava da naši klijenti dobiju mnogo efikasniju reklamu za manje novca nego što to postignu njihovi konkurenti koji ulože i do 2x, ili čak 3x više!

Tajna je, pre svega, u visokom Quality Score-u, ali i dobroj strategiji aukcije (engl. bidding strategy), uz konstantno testiranje i optimizaciju kampanje i ključnih reči.

Evo nekoliko saveta kako da podignete kvalitet reklame, smanjite cenu klika, što automatski utiče i na veću konverziju, odnosno procenat kupovine i samu prodaju vaših proizvoda i usluga.

1. Podizanje Quality Score-a, odnosno optimizacija faktora koji utiču na pomenuti index. Kreće se od 0 do 100 ili u oceni od 1 do 10, a glavni faktori koji utiču na kvalitet su: Relevantnost reklame, Iskustvo korisnika na stranici na koju ga reklama odvede i Očekivani procenat klikova (CTR – Click Trough Rate).

O kreiranju dobre reklame, pisanju relevantnog teksta i marketinške poruke, odnosno tzv. copywriting-u, govorićemo više u nastavku teksta. Prva stvar koju možete da uradite je da jednostavno razmislite da li naslov, opis i ekstenzije reklame zaista zvuče relevantno i imaju smisla da se pojavljuju za određenu ključnu reč. Drižite se logike!

Za svaki termin koji korisnik kuca u Google pretragu, vaša reklama mu mora dati rešenje njegovog problema i mora izazvati pozitivno korisničko iskustvo pre i nakon klika na nju, ako želite da isti postane kupac. Naravno, neće svaki korisnik postati kupac, ali će na ovaj način to biti izvesnije i sam Google će vas nagraditi nižom cenom klika, odnosno nižom cenom akvizicije jednog kupca.

2. Napravite bar 4 reklame za jednu grupu ključnih reči. Dakle, ne za jednu ključnu reč, već za grupu ključnih reči koja se sastoji od osnovne i nekoliko njenih varijacija. Razlog ovome je što čak ni najiskusniji marketing stučnjaci na svetu ne mogu nisu u stanju da pre testa procene koja i kakva će reklama da da najbolje rezultate.

Oni zapravo rade upravo ovo, naprave nekoliko različitih reklama i svakoj dodaju neku specifičnost za koju misle da može napraviti razliku, zatim ih testiraju. One reklame koje se pokažu najbolje koriste se dalje u kampanju, optimizuju se, i najveći deo budžeta ide ka njima.

3. Koristite sve relevantne ekstenzije o kojima smo govorili. Kada god mislite da ekstenzija može povećati pažnju, broj klikova, olakšati korisničko iskustvo, skratiti proces komunikacije, i u krajnjoj liniji povećati relevantnost – Koristite ih! Za pojedinačne ključne reči ili grupe ključnih reči, nebitno je, ekstenzije mogu drastično da povećaju efekat plasiranih reklama.

4. Odlučite se za adekvatnu strategiju akucije (engl. bidding strategy). Zapravo, zbog čega se ovo zove strategija “akucije”? Naime, vi niste jedini koji “konkurišu”, odnosno plaćaju reklamu za određenu ključnu reč. Vaši konkurenti takođe to rade, i zbog toga je sistem aukcije ovde satupljen. Jednostavno, ko ponudi više za neku ključnu reč, više će se puta prikazati. Međutim, kao što smo već rekli, ovo nije jedini parametar od čega zavisi domet i efikasnost plasirane reklame. Ali..

Ukoliko izaberete, na primer strategiju “Max CPC Bids”, odnosno postavite maksimalnu cenu koju ste spremni da platite za jedan klik, vremenom će se cena klika optimizovati i opasti.

5. Analiza ključnih reči! Izdvojte malo više vremena za analizu ključnih reči. Koji god alat koristili od spomenutih, bitno je da lepo istražite ključne reči. Uvek, pogotovo na domaćem tržištu, mogu da se nađu ključne reči koje su vama relevantne, a koje vaši konkurenti nisu toliko, pa čak nisu uopšte napali.

Vrlo lako vam se može desiti da pronađete ključnu reč koja košta 5 dinara po kliku, a ima veći mesečni broj pretraga nego neku koju vi i vaši konkurenti plaćate 100 dinara po kliku.

Takođe, istražite i duge i kratke fraze ključnih reči. Nemojte se ograničavati na jednu ili kombinaciju dve-tri reči. Tzv. “long-tail keywords”, mogu biti skriveni rudnik zlata za vaš proizvod ili uslugu, jer Google razume kontekst, i može vam se desiti da vam “koja je najbolja maska za lice” ključna reč, donese ogromnu prodaju vaših dermatoloških preparata po smešnoj ceni. Često kroz par meseci kampanje, kada imate više podataka za analizu, ovakve ključne reči će vam se same ukazati, i uglavnom bivaju bez konkurencije.

Šta je dobra reklama i kako se ona pravi ili piše, objasnićemo u nastavku teksta uz pomoć najvrednije marketinške veštine, a to je “copywriting” (pisanje prodajnog teksta), odnosno ubeđivačke moći reči.

10.Kako napisati najbolju reklamu? (Copywriting)

Pre svega, pogledajte sliku ispod:

Pitate li se "Zbog čega je ovo ovako"?

Ne čitamo vam misli, ne brinite 🙂 Ovo je samo jedna od mnogobrojnih “caka” u copywriting-u i marketing psihologiji na osnovu kojih kreiramo efikasna grafička rešenja, a koja samo korespondira sa načinom na koji ljudski mozak funkcioniše.

Ova tema zaslužuje jednu celu priču za sebe, na kojoj ceo naš tim vredno radi u ovom trenutku.

Zato, prijavite se na naš mail ispod, kako ne bi propustili ovakve i slične tekstove koji dolaze.

(E-mail opt-in forma da se ubaci)

 

11.Rečnik pojmova

Algoritam – opis za rešavanje nekog problema zasnovan na matematičkoj logici. U slučaju Google Ads, bitna su dva algoritma: prvi za način na koji će se vaša reklama prikazivati korisnicima, drugi na koji način će se prikazivati rezultati pretrage na osnovu zadatih ključnih reči.

Akvizicija – konverzija ili prevođenje onoga koji je video, kliknuo ili posetio vaš sajt putem reklame ili na neki drugi način, u kupca (ili šta god je vaš cilj reklame bio) vašeg proizvoda, usluge, itd. 

Avatar – profil idealnog kupca vašeg proizvoda ili usluge, ili tzv. “Buyers persona”.

Baner – grafičko, vizuelno rešenje vaše reklame, različitih dimenzija koje se prikazuje na različitim mestima po internetu. Uglavnom se koristi format slike različitih dimenzija, ali postoji mogućnost korišćenja i drugih formata, GIF, video, itd.

CPC – cena po kliku, odnosno cena koju Google Ads naplaćuje za svaki klik na vašu reklamu.

Ciljna grupa – grupa internet korisnika kojoj želite da prikažete reklamu.

Cold traffic – srp. “hladan saobraćaj”, tj. korisnici koji putem interneta prvi put vide vašu reklamu, ili prvi put posete vaš sajt, itd.

CTR – eng. Click through rate, odnosno procenat korisnika koji kliknu na vašu reklamu u odnosu na ukupan broj onih koji su je videli

Copywriting – Umetnost i nauka koja se bavi pisanjem tekstova (za same reklame, ali i inače) koji prodaju ili ubeđuju i teraju čitaoca na željenu akciju.

Ekstenzija – dodatak reklami, kao što je mogućnost pozivanja, lokacije, itd.

Google pixel/tag – funkcija koja se implementira u vaš sajt kako bi ista skupljala podatke o posetiocima i na taj način kasnije omogućila proces remarketinga.

Google Display Ads – Google reklame zasnovane na vizualnim rešenjima koje se prikazuju gde god je Google omogućio njihovo prikazivanje u punom formatu.

Google Search Ads – Google reklame zasnovane na tekstualnim rešenjima koje se prikazuju u rezultatima pretrage, nakon unošenja ključnih reči kada korisnici tragaju za nekom informacijom.

Google Ad Sense – program kome svako može pristupiti i postaviti na svoj sajt, profil, itd. Ovaj program zapravo omogućava prikazivanje Google reklama svuda po internetu, i na taj način vaše reklame mogu doći do ogromnog broja ljudi.

Google Ads servis – Platforma zasnovana na sistemu digitalnog oglašavanja putem Google pretraživača.

Karakter – jedno slovo, simbol, znak, itd.

Ključne reči – fraze i kombinacije reči koje kucate u deo za pretragu na pretraživačima kako bi došli do željenih informacija.

Kevlar – materijal od kojeg se pravi pancir

Marketing servis – Marketinške aktivnosti za pokretanje kampanje.

Marketinška kampanja – kompletan proces od koncepta, preko ideje, do plasiranja reklame i prodaje.

Metrika – Parametri koji se koriste u analizi uspešnosti marketinške kampanje.

“Organski” – ova reč, u kontekstu marketinga, označava prirodni tok stvari, odnosno svaki efekat koji nije ostvaren putem plaćenog oglašavanja. Organski traffic (saobraćaj), organski SEO (pozicija na Google-u), organski Reach (domet), itd.

Placement – konkretno mesto gde će se vaša reklama prikazivati. To, na primer, može biti baner sa strane, pred početak video snimka na YouTube-u, ali i odluka da li će se prikazivati samo na mobilnim uređajima ili i na PC-ju, tabletu, itd.

Pretraživač – Google / Yahoo / Bing.

Propagandna poruka – multidimenzionalna poruka, odnosno konkretno grafičko rešenje koje vidi korisnik, a može biti u formi teksta, slike, video-a ili u kombinaciji svega navedenog.

Quality Score – odnosi se na rejting propagandne poruke, odnosno reklame koja je puštena putem Google Ads platforme. Cena reklame je obrnuto proporcijalna visini rejtinga reklame. Što je rejting veći, reklama je povoljnija, a direktno zavisi od relevantnosti prema korisniku.

Radius – prečnik preikazivanja vaše reklame, odnosno demografska teritorija i krug u kojem želite da se vaša reklama prikazuje korisnicima interneta.

Reach – Domet vaše reklame, odnosno broj ljudi koji je video vašu reklamu.

Recenzija – ocena i kratak opis vašeg proizvoda ili usluge koju ocenjuju njeni korisnici.

Remarketing – Mogućnost ponovljenog prikazivanja reklame. korisnicima koji makar jednom posetili vaš sajt, youtube kanal, aplikaciju, facebook ili instagram profil, itd. 

Search Intent – deo Google-ovog algoritma koji je zasnovan na nameri korisnika pri pretrazi rezultata na Google pretraživaču. Na osnovu prethodnog iskustva korisnika na internetu, Google na ovaj način razume i kontekst željene pretrage informacija.

SEO – eng. Search Engine Optimization, odnosno optimizacija sajta kako bi on bio u skladu sa Google-ovim algoritmom za pretragu i time ostvario što bolju poziciju na pretraživaču za relevantne ključne reči. Krajnji efekat je povećanje traffic-a, odnosno prodaje.

Targetiranje – je proces kreiranja relevantne ciljne grupe korisnika kojoj će biti prikazana vaša reklama.

Traffic – srp. Saobraćaj, tj. broj korisnika koji dolazi na vaš sajt, profil, YouTube kanal, itd.

Tržišna niša – sektor tržišta u kojem planirate i ostvarujete svoje privredne aktivnosti.

URL – Ceo link koji unosite u address bar na pretraživaču (Chrome, Firefox, Safari, itd.) i sastoji se iz dva dela: domen (npr: www.smarter.rs ) i permalink-a što je onaj nastavak koji ide posle domena (npr.https://smarter.rs/kako-startovati-biznis-posle-corone-2 ).

Warm traffic – srp. “topao saobraćaj”, tj. korisnici koji putem interneta drugi, treći, peti ili 105 put vide vašu reklamu, ili su na bilo koji drugi način već upoznati sa vašim brendom. Što su “zagrejaniji”, kupovina je izvesnija.

Slobodno nam pišite ili ostavite komentar ispod. Prijatan dan! 🙂