SMARTER LOGO (1)

Zbog čega mnoge kompanije (ne)preživljavaju januar?

 

SMARTER AGENCY

Neke kompanije preživljavaju januar, druge uopšte i ne prežive, i dok je jasno da je prva opcija bolja, ukoliko se nešto ne promeni, pre ili kasnije će se pretvoriti u ovu drugu.

Međutim, ima i onih koji „uživaju“ u januaru, kojima su obe opcije podjednako loše. 

To su oni koji su novogodišnje praznike videli kao šansu i sve napore uložili u kapitalizaciju te šanse, te tako odneli sav kajmak. 

Ko su onda ti koji su omastili brk? Šta oni znaju što mi ne znamo? I kako da budemo ko oni?

Nikako! 

Upravo je to prvi razlog njihovog uspeha, bez prepisivanja i imitiranja, iliti oni koji se drže one narodne „U se i u svoje kljuse“. 

Bez bledog kopiranja konkurencije, ali s druge strane i bez izmišljanja „tople vode“.  

I tako, negde na sredini između ova dva oni sede u nekoj udobnoj stolici, zadovoljni, trljaju ruke i puštaju da marketing odradi svoje, malo čačnu ponešto čisto da im ne bude dosadno. 

 

E sad, da li ste vi spremni za tu stolicu zavisi od dosta stvari, ali ponajviše od toga kako percipirate marketing.

Znamo mi da mnogi od vas misle da je to neko prodavanje magle, da vam to ne treba, itd. 

Onda verovatno nećete ni razumeti ono što sledi u nastavku teksta, no ne krivimo vas, nije to baš ni tako lako, jer da je tako u toj stolici bi sedeo svako.

 

Za vas ostale, imamo jedan test percepcije marketinga, u kontekstu digitalnog marketinga. Kao i kod tradicionalnog marketinga, I ovde krećemo od kupca.

Da li znate ko su vaši kupci? Gde su? Da li znate kako razmišljaju? Kako komuniciraju? Ok, teško je napraviti univerzalni profil kupca i zato će vodič koji vam nudimo na kraju teksta sigurno pomoći. Međutim, ono što je sigurno zajedinčko svim vašim kupcima je da imaju mobilne telefone preko kojih pristupaju internetu. Neko nove tehnologije koristi više, neko manje, ali svakako je trend korišćenja interneta, u skoro svakom aspektu života, pozitivan i raste geometrijskom progresijom. Ja, na primer…

„Jedva ustadoh jutros, ne znam da l’ onog što izmisli snuz hvaliti ili kuditi. Naravno, opet kasnim na posao i opet zaboravljam da obučem nešto toplije, još me ovaj Google uporno laže da ima 15 stepeni napolju. 

Doduše, mogao bih ponekad da se setim pa i prozor da otvorim, ko da ne znam da je napolju hladno, normalna stvar čoveče, novembar je. 

S druge strane, ne mogu ni svaki dan da nosim istu stvar na posao, pomisliće ljudi svašta. 

Mislim imam ja neke stvari kod mojih, ali cimanje mi je da idem to da dovlačim, a i ono, red je da imam nešto i iz ove decenije. 

Valjalo bi da kupim neku jaknu, ček da izguglam šta se fura u poslednje vreme 

Uuu, ovo nije loše, verovatno je i dobro čim imaju toliko followera, i komentari su super, nego nema cene nigde. Gde to da vidim? Kako je moguće da nemaju sajt?! 

Ne mogu da se cimam sad stvarno da pitam za 10 stvari pojedinačno

Pusti to, daj da vidim šta se radi po fejsu. Hmm, šta je ovo sa strane? Uh, baš dobra jaša, a i poznat mi je ovaj brend. Gle’, izgleda da imaju i online prodavnicu. 

Tako brate, sve lepo piše.To je to, još imaju besplatnu dostavu za porudžbinu preko 3000 dindži.

Sve bi to bilo super da nisam Grcima ostavio poslednji evro letos. 

Možda ima neki kupon po netu… Opaa evo ga! Peeeh, samo 10%, nisu se baš nešto pretrgli. 

Mada mislim da je Šomi prošle godine uzeo hrpu nekih stvari kod njih, a ono, Šomi baš i nije nešto otvoren što se kinte tiče. 

Sad ću ga cimnem, da l’ je online? Skype ništa, Fejs ništa, Vajber ništa, jao kako se iskusno krije. Ha! Znam gde je. 

Kako beše onaj njegov fejk Instagram preko kog zaludjuje tuđe žene… Mmm… A daaa, @fernandokolunga$! 

Pa evo ga, naravno da je online;

– Gde si Fernandooooo? Šta se radi? Kako žena? Je l’ ste se zapratili na Instaa? :P- E, tebra, zauzet sam, radim nešto…- Ništa, ništa, neću da te ometam, vidim da je ozbiljan pos’o u pitanju. 

Samo htedoh da te priupitam koja beše fora sa onim online šopom što si mi pričao prošle godine, ono gde si nakupovao i što ti treba i što ti ne treba?- Misliš na ono za njihov popust za Newsletter?

 Pa to. Valjda…- Ništa tebra, to ti je ono… 

Prijaviš se, ostaviš mail i te fore, sačekaš ove popuste sad oko praznika, a pošto si se prijavio odma će ti javiti kad krene akcija, da ti se to ne rasproda, plus imaš na to još 10% pošto si subscriber i besplatan šiping. 

A možeš da napraviš i profil kod njih na sajtu i sve što kupiš ili što se proda preko tebe ide ti na konto, pa posle baš možeš za smešne pare da uzmeš neke stvari. 

To sam ja radio.-Super. Fino si ti to smislio. Hvala ti. Čujemo se.-Ništa buraz, poz.

Ok, znači čeka se praznična euforija tako da je to rešeno, nego mogao bih nešto i da radim kad sam već došao na posao. 

Ustvari, ček da vidim šta ima u Cineplexx-u ovih dana imam dosta nakupljenih poena na profilu, a i neće šef skorije. 

Mhmm, nisam znao da je ovo izašlo, ocena preko 8, mooožeee. 

Taman imam besplatne naćose, već mi sad kreće voda na usta. Jaoj da, kad sam već kod hrane mogao bih da vidim gde ću sa Majom večeras. 

Ne znam ni šta bih jeo, ajd ovako ćemo. „Nearby restaurants“ – ok ; „Top rated“ – ok ; Nećemo ništa ispod 4,5… Hmmm, pica ili meso, pitanje je sad? Ček da vidim neki komentar… Ima parking, baštu… 

Lepo, lepo, ali nije baš lepo što su crevca počela da mi se obraćaju, dok pauze nema ni na vidiku. 

Ma pogledaćemo posle slike hrane zajedno, pa će nam se samo ukazati.

 No, evo šefa, idemo na ALT-TAB.“

Ako ste u ovoj priči uvideli samo običan tok misli jednog prosečnog zaposlenog radnika u prosečnoj kompaniji, to je ok, jer ovo to i jeste, glas generacije u duhu ovog vremena.

  Većina ljudi vidi isto što i vi. Ukoliko ste pak razumeli većinu ili sve termine u ovoj priči, znači da pratite ili živite u duhu ovog vremena. 

Međutim, ukoliko ste kroz ovu priču uvideli bar 3 ili 4 načina na koji bi mogli da poboljšate svoje poslovanje, onda ste privilegovani i pripadate veoma malom procentu ljudi koji razumeju moć digitalnog marketinga.

Radi boljeg razumevanja gore navedenog primera, isti ćemo analizirati odozgo na dole. 

1.Više se veruje mobilnom telefonu nego svojim očima

Većina ljudi danas prvo što ugleda kad se probudi je mobilni telefon. 

Sa njim spava, doručkuje, čita vesti, ide na posao, radi na poslu, fotografiše, opušta se, zabavlja, koristi kao statusni simbol, veruje mu, oslanja se na njega i još mnogo stvari. 

A da, takođe ga koristi i za komunikaciju, verovali ili ne. 

Uglavnom, informacije koje dobijamo kroz tu spravu se prihvataju skoro po pravilu, a po mnogim istraživanjima se tim informacijama više veruje nego onim koje dolaze preko tradicionalnih medija. 

Sa marketinške strane to znači da svako od nas danas ima bar bilbord, televizor, radio i novine u svojoj ruci i to one koje su pravljene samo za njega.

2.Prate se trendovi na internetu

Trendovi, trendovi. Svi ih prate, svi im se prilagođavaju, od kad je sveta i veka. 

Pokretači promena, kreatori i vajari celokupnih kultura i subkultura, ostavljaju svoj pečat u vremenu, ali i mnoge sledbenike iza sebe. 

Trendove treba pratiti i unovčiti, jer se danas lakše i brže ljudi priklanjaju nekom trendu, s jedne strane, dok je sa druge strane do tih istih ljudi putem internet marketinga lakše i jeftinije doći nego ikada pre.

Ako posmatramo nadolazeće praznike gde je potrošnja stanovništva intenzivnija nego inače, za to se može reći da je trend. 

Ok, nije to ništa novo. Međutim, taj trend je uz pomoć interneta uzeo tolikog maha da više nije pitanje da li treba „iskoristiti šansu“ i oglašavati se preko interneta tokom praznika, već kako? 

U suprotnom, ostaćeš neprimećen, dok će drugi pokupiti sav “kajmak” ili još gore svi će zaboraviti na vas.

3.Usmena propaganda i zajednica, ali sad na net-u

Koliko ste puta kupili neki proizvod ili uslugu samo zbog nečije preporuke? 

“Word of mouth”, odnosno usmena propaganda je u tradicionalnom marketingu bila jedna od najboljih i najefikasnijih vrsta marketinga, jedini problem je bio što su komunikacioni kanali tada bili znatno ograničeni. 

Danas, na internetu je sve to mnogo vidljivije i dostupnije. Svi vaši potencijalni kupci danas u samo par klikova mogu istražiti vaš brend, odnosno proizvod. 

Iz tog razloga, ovome treba posvetiti posebnu pažnju. 

Čim kupac vidi da ima dosta aktivnih ljudi na vašim stranicama (broj fanova, subscribera, itd.), da se o vašoj ponudi priča, da drugi preporučuju ili taguju vaše proizvode, odmah se na taj način stvara percepciju o vrednosti i kredibilitetu vašeg brenda. 

Takođe, smanjuje se strah i neizvesnost pri kupovini. 

Svaki kupac će danas, čak i inferiorniji proizvod kupiti pre nego neki drugi koji je možda i bolji, ukoliko vidi dovoljan broj pozitivnih komentara i recenzija drugih ljudi.

4.Problem neusklađenosti digitalne strategije

Danas u digitalnom svetu je imperativ imati veb-sajt. 

Koliko god dobro vodili i gradili svoj brend na raznim platformama kao što su Facebook, Instagram, Shopfy, nedopustivo je, moglo bi se čak reći i neobjašnjivo nemati veb stranicu za isti. 

Da li je to online prodavnica, ili obična veb prezentacija, mnogo je razloga zbog kojih je bitno napraviti veb-sajt, od puke funkcionalnosti do samog kredibiliteta vašeg poslovanja. 

Izgubiti kupca zbog ovog tipa neusklađenosti je u krajnjem slučaju neozbiljno, kao što je slučaj u primeru u tekstu. 

Iz istog razloga je otežano i vraćanje tog izgubljenog kupca tehnikama remarketinga (ponovno prikazivanje reklame plaćenim oglašavanjem potencijalnim kupcima koji su već posećivali njihov sajt), koje se u većini slučajeva praktikuje kada potencijalni kupac napusti veb-sajt prodavca. 

5.Benefiti usklađene digitalne strategije – prvi deo

Upravo kupac koji je izgubljen u navedenom primeru, zbog pomenute neusklađenosti, prelazi kod drugog koje je uvideo značaj dobre digitalne strategije. 

Konkretno, isti kupac je bukvalno otet tehnikom plaćenog oglašavanja uz pomoć “kolačića” (iako je u jednom trenutku odustao od kupovine), zadržan dobro dizajniranim veb-sajtom, pa još i motivisan kupovinom usled promotivnih aktivnosti koje nudi. 

U digitalnom marketingu postoje tehnike praćenja ponašanja potencijalnih kupaca na internetu (šta su korisnici pretraživali, gledali, slušali, itd.). 

Na taj način se može formirati usko targetirana propagandna poruka kao što je ovde bio slučaj. 

Naime, kupac je odustao od kupovine (za sad) i nastavio neobavezno da surfuje internetom, gde mu je nakon samo par trenutaka prikazana reklama jakne prema njegovim preferencijama. 

Samo zato što je malo pre toga istu video, odnosno našao kod drugog prodavca.

6.Benefiti usklađene digitalne strategije – drugi deo

Isti brend nudi dodatne promotivne aktivnosti svojim kupcima ukoliko se prijave u njegovu bazu podataka (putem Newsletter forme), što otvara mogućnosti daljoj prodaju putem email marketinga uz zanemarljive troškove

Takođe, na ovaj način se otvara direktna komunikacija sa potencijalnim kupcima putem email-a, što umnogome olakšava upravljanje odnosima sa kupcima

Dalje, ovaj prodavac se koristi i tehnikama “Affiliate” marketinga, gde svoje kupce pretvara u prodavce nudeći im procenat od prodaje ili dodatne poene (Point system), odnosno značajnije popuste na buduće kupovine. 

Ovo predstavlja ogroman potencijal za unapređenje prodaje, ali i automatizaciju iste.

7.Praznična euforija

Postojala je oduvek, pa tako i danas. Sve je isto, ljudi više novca troše i srećni su zbog toga, samo je jedan dobar deo ove pojave preseljen na internet. 

Takođe, bitno je razumeti da sve veći broj ljudi želi da kupuje preko interneta.

Iz svoje udobne fotelje, u toplini doma, bez stresa, opterećenja, napadnih sugestija prodavaca, itd. 

Bez vremenskog ograničenja kako bi sasvim na miru i polako mogao da se informiše o proizvodu ili usluzi koju želi da kupi. 

Uklopite se u ovaj potrošački konformizam današnjice i kupci će to ceniti i nagraditi.

8.Kartice lojalnosti

Veoma interesantan sistem kojim možete da motivišete kupca na potrošnju. 

Pojednostavljanjem celog sistema putem mobilne aplikacije kako bi unapredili korisničko iskustvo i dobrim sporednim proizvodom, Cineplexx je to odradio kako treba. 

Nebrojano pfuta smo bili svedoci da ljudi odu u bioskop samo zbog toga što bi ih to iskustvo i u tom trenutnku manje koštalo nego inače. 

Od prehodnih korišćenja nakupili su određen broj poena na svojoj kartici (profilu) koje mogu da unovče besplatnim kartama, grickalicama, itd. 

Često skupljaju poene i čuvaju za neke premium usluge. 

Nekada im jednstavno iznenada zatreba da odmore od svakodnevnih obaveza tako što će odgledati čak i neki ispodprosečan film uz par ukusnih grickalica, a to možda ne bi uradili da nisu ostvarili doboljan broj poena, jer svoj novac žele da iskoriste za neku bolju priliku i bolji film. 

Između ostalog, ovo je još samo jedan kanal preko koga možete da komunicirate sa svojim kupcima, a varijacije promocija koje su omogućene ovim pute su veoma brojne.

 

9.Google My Business

Pored niza logičnih razloga zbog čega bi trebalo registrovati svoju kompaniju na Google-u, jer je to Google, besplatno je, a i zašto da ne? 

Jedan od tih razloga je i to da na ovaj način možete privući nove kupce, pogotovo ako se bavite uslužnim delatnostima, pre svega horeca sektorom. 

Konkretno, svaki turista ili bilo ko ko nije upoznat sa vašim gradom, a to pogotovo važi kod mlađe populacije, je potencijalni kupac. 

Iz njegove perspektive on dolazi u nepoznat grad, gladan je, ne zna šta je dobro, ne bi daleko da pešači, hteo bi da to bude bašta, a hoće da proba najbolje ili jedno od najboljih što grad ima da ponudi. 

Ulazi u Google Maps, ukucava kategoriju “Restorani i kafići” i sledeće kriterijume: “Najbolje ocenjeni”,“Trenutno otvoreni”, “Nedaleko od mene”, “Otvorena bašta” i klikne OK. 

Dobija nekoliko restorana u blizini njegove trenutne lokacije koji odgovaraju onome što traži i u zavisnosti od ocene, komentara i slika (a ovo je mesto gde bi marketing trebalo da odradi dobar posao), odlučuje se baš za vaš restoran. 

Ostaje na vama da ga motivišete dobrom uslugom da i sam okači slike, prokomentariše i oceni vaš restoran na Google profilu kompanije. U kombinaciji sa dobrim profilom na Instagramu ili servisu kao što je TripAdvisor, još su veće šanse da odabere baš vaš restoran. 

Ukoliko vas interesuje kako da napravite i optimizujete svoju Google My Business stranicu, i o tome smo pisali.

Sve u svemu, poenta ovog teksta nije bila da tehnički objasnimo kako se upravlja digitalnom strategijom, već suštinski. 

Polazeći od kupca, razumevanja kako on danas živi u digitalnom svetu i prilagođavanje marketing strategije prema tome. 

Ovo je samo najosnovniji prikaz i primer digitalnog marketinga u praksi, kako bi razumeli koliki je zapravo potencijal istog.

Ukoliko se samo na trenutak osvrnemo na primer iz teksta, uvidećemo da je nakon prepoznavanja i definisanja svog kupca, usklađenost digitalne strategije krucijalni princip marketing procesa. 

Naime, ne treba izolovati samo jednu tehniku digitalnog marketinga, već ih treba integrisati u celinu kako bi jedna drugu dopunjavale i izazvale sinergiju celog postupka, kao što je predočeno u tačkama 5. i 6. 

U suprotnom, veliki broj vaših potencijalnih kupaca će, umesto kod vas, zavrišiti kod onih koji se drže ovog principa usklađenosti, kao u slučaju pod tačkom 4.

I na kraju, pod pretpostavkom da su kupac i struktura digitalne strategije jasno definisani i integrisani u procesu marketinga, u odličnoj ste poziciji da zauzmete stolicu o kojoj smo govorili na početku, te da vam januar bude užitak usled uspešne kapitalizacije novogodišnjih praznika, ali i odličan uvod u Novu godinu. 

SPECIJALNA PONUDA

Imate jedinstvenu priliku da se pridružite našem timu! Kao član Smarter tima ćete:

 

  • Biti u toku sa aktuelnim i najboljim rešenjima iz oblasti digitalnog marketinga
  • Saznati najbolje prakse naših klijenata i na koji način smo ih uspešno realizovali u proteklih 5 godina poslovanja
  • Besplatno preuzimati naš sadržaj (alate, vodiče, tutorijale, e-knjige, itd.)
  • Naučiti kako da povećate prodaju i izgradite brend
  • Besplatno prisustvovati našim radionicama, konferencijama, predavanjima i drugim događajima