KAKO POVEĆATI PRODAJU ZA VREME NOVOGODIŠNJIH PRAZNIKA?


Mark Tven je rekao: „Kad god se nađete na strani većine, vreme je da stanete i razmislite.“

Na kojoj ste Vi strani? Hajde da otkrijemo to kroz jedan kratak kviz.
Sa kojom se izjavom od ponuđenih se slažete:


a.) Stepen inteligencije je određen na rođenju.
b.) Neki ljudi su kreativni, drugi nisu
c.) Možeš postati svetski stručnjak uz dovoljno rada, ma kakva ti početna pozicija bila
d.) Ličnost se može promeniti

Ako se slažete sa prve dve izjave, na strani ste većine. Ako su to druge dve izjave, onda ste na strani manjine i to one dobre manjine. One manjine koja je na dobroj strani, kreativne manjine, manjine koja menja svet, naše manjine. Čestitamo vam jer ste na dobroj strani, na našoj strani i želimo Vam dobrodošlicu i ugodan boravak.

Sada, kada ste već tu i kada ste prošli naš test, adekvatan ste kandidat za sve što sledi u nastavku. Mi već znamo ko ste, jer umemo to da vidimo, budite tu pa da naučimo i Vas.

Za početak ćemo Vaš B2C (biznis – krajnji potrošač) model poslovanja pripremiti za predstojeće praznike. Ovaj period godine je šansa koja se ne propušta, vremena je malo i zato krenimo odmah!

9 elemenata uspešne digitalne strategije
za vreme praznika

Prema Republičkom zavodu za statistiku prosečna zarada stanovništva tokom decembra 2017. godine za Šumadijski okrug (Kragujevac, Aranđelovac, Batočina, Knić, Topola, Rača, Lapovo) na neto nivou iznosila je 47 012 RSD. Ovaj podatak (a on se ne može značajno razlikovati ni za aktuelnu 2018. godinu) može nam dati neku okvirnu sliku kolika je kupovna moć stanovništva tokom novogodišnjih praznika koji su, složićete se, idealna prilika za zaradu malih i srednjih preduzeća.


Mnogi preduzetnici uveliko osmišljavaju strategije koje će privući ciljne potrošače da baš kod njih (a ne kod konkurencije) potroše svoj dinar tokom praznika. Uvereni smo da i Vi pripadate grupi uspešnih koji ništa ne prepuštaju slučaju. Sigurno i Vi razmišljate: “Zašto da fenomen novogodišnjih praznika ne iskoristim na pravi način i primenim sva raspoloživa sredstva kako bih uvećao/la svoj profit.”


Predstaviti svoj biznis, svoju uslugu ili proizvod na pravi način znači uspešno predstaviti sebe. Da li ste razmišljali kako to da uradite? Ako Vam je poznato ono: “Danas su svi na internetu. “ , sigurno već imate neku ideju: Veb-sajt, Facebook reklama, Instagram. Eto vidite, nije teško! Važno je od nečega početi.


Kako je sumnja osobenost ljudi, nemojte da Vas plaši ako ste se na trenutak tako osetili. Ipak je reč o Vašem biznisu! Kratak osvrt na digitalnu strategiju u nastavku ukloniće sve sumnje koje imate u svoje sposobnosti i daće Vam jasniju sliku kako da Vi kao preduzetnik poslujete profitabilno i uspešno u digitalnom svetu. Pored toga poklanjamo Vam naš “Content Planner Smarter”.


Mali vetar u leđa svima dobro dođe, zato popunite planer, a onda se bacite na posao. Ipak je to ono što Vi najbolje radite, zar ne?!

Planirajte unapred

1. Odredite bitne datume

Kreirajte kalendar koji opisuje ono što biste želeli da kažete novim i postojećim kupcima ove praznične sezone. Možete kreirati različite oglase za ljude na osnovu njihovog uzrasta, lokacije, interesa i još mnogo toga. Razmislite o tome kada i kako biste želeli da podignete svest i podstaknete ljude da preduzmu određene akcije.
Na osnovu prodaje iz prethodnih ciklusa, trendova i očekivane prodaje, odaberite nekoliko najbitnijih datuma za predstojeću sezonu, a koji se odnose na vaš biznis. U Srbiji bi to mogli da budu:

  • Datumi svih većih slava u predstojećem periodu
  • Materice, Oce, Detinci
  • Nova godina, Repriza Nove godine, Badnji dan, Božić, srpska Nova godina, itd.
  • Black Friday, Cyber monday i ostali datumi koji dolaze kao trendovi sa zapada, itd.

2. Napravite jasan timeline (vremenski okvir) aktivnosti

Vodite računa o ovim prazničnim danima nakon što ih odaberete. Napravite jasnu vremensku liniju promotivnih aktivnosti. Na nekim platformama kao što je Facebook možete unapred zakazati postove i oglase. Ukoliko imate Facebook stranicu Vašeg biznisa možete koristiti “Page Insights” kako biste saznali kada su Vaši klijenti najčešće na mreži. Tako možete dobiti jasan uvid o vremenskim intervalima u kojima biste želeli da Vaše poruke i oglasi budu prikazani, kako bi isti bili najefikasniji. Takođe, tako ćete znati kada bi Vi trebalo da budete najaktivniji na svojim stranicama kako bi u direktnoj komunikaciji odgovorili svojim potencijalnim kupcima ili korisnicima Vaših usluga..

3. Obezbedite promotivni materijal na vreme

Na osnovu jasno definisanog plana aktivnosti koji ste odredili u prethodnom koraku, u saradnji sa Vašim marketinškim timom pripremite promotivni materijal. Najbolja praksa je da većinu materijala pripremite pre samog početka kampanje, kako biste tokom iste imali dovoljno vremena da prilagodite ostale stvari u odnosu na analizu koju ste dobili nakon puštanja prvih oglasa.

Prednost internet marketinga je što rezultate možete pratiti u realnom vremenu, zbog čega imate mogućnost brzog reagovanja i prilagođavanja kampanje, što samim tim smanjuje troškove i povećava efikasnost. Budite sigurni da je Vaš oglas odobren na vreme, poštujući pravila o oglasima platforme koju koristite (Facebook, Instagram, itd.), kako ne biste došli u situaciju da u sred kampanje morate da pravite novi promotivni materijal.

Jedna od preporuka je da slike koje se koriste u oglasima i na Vašoj stranici ne sadrže više od 20% teksta. Istraživanja i praksa su pokazali da slike sa manje teksta izazivaju više interesovanja kod publike i mnogo se bolje uklapaju “Feed” korisnika različitih platformi.

Motivišite, komunicirajte, prodajte!

4. Vizuelno i funkcionalno prilagodi platformu​


Pre svega bi trebalo da svoj biznis vizuelno prilagodite prazničnom raspoloženju. Sa veb i grafičkim dizajnerima prenesite praznični duh na svoj veb-sajt, Facebook stranicu, Instagram stranicu, itd. Otvorite nekoliko kanala komunikacije kako bi uvek bili dostupni za svog potencijalnog kupca. To može biti “Live Chat” na sajtu, Private Massage, Viber, WhatsApp, Skype, E-mail forma, itd.

Bitno je biti dostupan koliko god je to moguće, jer svaki potencijalni kupac koji ne dobije odgovor na vreme je često izgubljen kupac. To ne mora da bude pravilo, međutim u periodu intenzvne promocije za vreme praznika, komunikacija može biti od ključnog značaja, zato su greške u komunikaciji nedopustive.

Motivišite svoje potencijalne kupce, pogotovo na početku kampanje, jedan od primera može biti: “Počinje sezonska akcija. Prvih 50 koji šeruju i lajkuju naš novi katalog imaju 5% popusta.” ili “Svako ko izbaci sliku iz našeg restorana za vreme praznika dobija dezert gratis.”

5. Plaćeno oglašavanje

Ukoliko su prethodni koraci uspešno realizovani, plaćeno reklamiranje preko neke od najpopularnijih platformi kao što su Facebook Ads ili Google AdWords su najzanimljiviji elemet ove strategije. Igrajte se, testirajte nekoliko varijacija reklama koje ste pripremili u fazi planiranja, menjajte ciljne grupe, menjajte vreme objava. Odmah nakon svakog “Boost”-a izmerite i analizirajte rezultate, najuspešnije prilagodite sa ostatkom kampanje i nek vam to bude fokus. Ovako ćete dobiti najbolji odnos cene i efekta, jer se u plaćenom oglašavanju greške skupo plaćaju.


Kako bi imali uvid koliko se usko može targetirati potencijalni kupac, konkretno na Facebook platformi, dajemo primer: “Ako imate salu za venčavanje, možete direktno da promovišete to svima koji su na fejsu promenili status veze iz “In a relationship” u “Engaged” u poslednjih mesec dana na određenom geografskom područiju”. Za maksimalni efekat, cela kampanja mora biti sinhronizovana kroz svih devet elemente ove digitalne strategije.

6. Pozivanje na akciju

Tokom kampanje, u zavisnosti od smera razvoja iste kao i definisanih datuma u fazi planiranja, smišljajte kratkoročne akcije koje zahtevaju brzo reagovanje. Naime, par dana pre jasno definisanih datuma za koje ste se odlučili organizujte promotivne aktivnosti. Najbolje putem plaćenog oglašavanja uz podršku na društvenim mrežama. Ukoliko postoji mogućnost saradnje sa drugim subjektima koji imaju veću bazu fanova, pratilaca, kupaca, klijenata, ovo takođe može biti jako efikasan način privlačenja kupaca.

Neki od primera ovakvih aktivnosti mogu biti: “Poslednji par čizama. Popust 20%”, “Samo večeras! 2+1 gratis”, “Irvasi u neverici! Deda Mraz je rešio da časti ove godine! Besplatno dovozi vaše novogodišnje poklone, požurite dok se ne predomisli”, itd.

​Unesite ljudskost u poslovanje

7. Humanizujte svoj biznis

Pod pretpostavkom da ste do sad sve uradili kako treba, velike su šanse da ćete imate uspešnu kampanju. Međutim, šta je ono što će Vas izdvojiti iz mase i u odnosu na konkurenciju? Šta je ono što će Vam stvarno pružiti vrednost, Vašem biznisu i Vašem brednu? Šta je to što će Vam pružiti dugoročnu konkurentnu prednost? Odgovor je vrlo jednostavan - Ljudi! Ljudi i njihove priče su ono što gradi poverenje, ono što gradi brend.

Mi smo socialna bića, a internet je samo alat koji nam je olakšao komunikaciju, dok je suština ostala ista. Ljudi veruju ljudima, ne Facebook stranici, ne veb-sajtu. Istraživanja su pokazala da kupci više veruju brendu kada vide ko stoji iza scene. Zato uključite ljude sa kojima radite i stvarate vrednost za vaše kupce, gde god je to moguće. Nek znaju kupci ko je taj ko im mesi hleb, ko im sklapa nameštaj, ko ih vodi na odmor, popravlja zub, itd.

8. Prikažite korisničko iskustvo - Priče zadovoljnih klijenata

Pored ljudi iza scene, potrebni su vam i ljudi koji će biti ambasadori Vašeg biznisa i Vašeg brenda. To su pre svega Vaši zadovoljni kupci, za koje bi uvek trebalo napraviti još bolje uslove, kako bi bili još zadovoljniji jer su oni ti koji dalje šire usmenu propaganda, što je još uvek najbolja reklama. Istaknite njihovo zadovoljstvo gde god je to moguće kroz svedočenja u različitim oblicima, videu, slici, tekstu, itd.

9. Podstaknite recenzije vaših proizvoda i usluga

Istraživanja su pokazala da čak 88% kupaca donosi odluku o kupovini na osnovu recenzija prethodnih kupaca. Sa razvojem internet poslovanja, najveća mana poslovnog koncepta bila je što ne vidimo robu ili uslugu, odnosno čoveka koji je prodaje. Zbog toga je strah od prevare u bilo kom obliku u velikoj meri usporavao razvoj ovakvih koncepata.

Danas, ako biznis postoji na internetu u nekom obliku, recenzije prethodnih kupaca su veoma bitne. Toliko da su mnoge kompanije spremne svašta da urade kako bi motivisale kupce da ostave recenziju proizvoda ili usluge. Postoje mnogi načini da se to uradi, kroz besplatne primerke, kupone, vaučere, popuste, itd.

​Internet trendovi tokom novogodisnje sezone prema istrazivanju Google-a​

Isto istraživanje u 35 tačaka jasno daje do znanja koliko se intenzivira privredna aktivnost u poslednja tri meseca kalendarske godine, kako iz ugla kupca, tako i iz ugla kompanije. Četvrti kvartal je bio i ostao bojno polje prodaje, dok se digitalni marketing smatra najubojitijim, najefikasnijim i po prvi put najdostupnijim oruđem, gde svako ima šansu da se pokaže i dokaže.

Ovo su svetski trendovi za kojima kao region kasnimo, kao i u mnogim drugim stvarima. Međutim, ironija je u tome što je ovaj problem zapravo dobra stvar, jer pored toga što pruža fer igru svim privrednim subjektima u Srbiji, ulaznica za tu istu igru još uvek nije toliko skupa. Ako mislite da ste spremni, 

2 Responses

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

four × 1 =