STORYTELLING
KAKO JEDNA PRIČA MOŽE DA POBEDI SVE REKLAME?
Nije lako biti preduzetnik. Ne verujemo da ste slučajno u tom poslu, a čak i da jeste priznajte da imate viziju, inače biste davno odustali. Postoji jako dobar razlog zbog kojeg imate stalne mušterije, one koji vas nikad menjali za nekog drugog. I svaka čast na tome.
A sada zamislite da se broj vaših stalnih mušterija udvostruči ili jednostavno višestruko poveća. Za to vam neće biti potrebna ni sreća, ni magični štapić već Storytelling.
U narednim redovima saznaćete kako da na najbolji način za vašu viziju čuju svi i kako da zauvek vežete vaše kupce za sebe.
Autor: Ivana Đorđević
ŠTA JE TO STORYTELLING?
Storytelling je marketinški koncept koji je zasnovan na principu da poruku o svom brendu šaljete kroz PRIČU koja je pažljivo skrojena tako da vaša ciljna grupa u njoj prepoznaje sebe i što je još bitnije u vašem brendu prepoznaje i VREDNOSTI u koje veruje. Na osnovu toga vaša publika gradi snažnu EMOCIJU prema vašem brendu koju je kasnije teško raskinuti.
Sa storytellingom smo se svi već sreli. Još u najranijem detinjstvu, sigurno ste uživali u nekoj priči ili bajci koju vam je pričao neko od rodbine pokušavajući da vam kroz priču neki događaj ili vrednost učini zanimljivijom. Priče, ukoliko su dobre izazivaju jednu bitnu stvar, suštinsku za STORYTELLING, a to je - EMOCIJA. Upravo je to poligon na kojem Vaš brend treba da zaigra glavnu ulogu.
Ovaj marketinški koncept ne samo da će učiniti vaš biznis prepoznatljivim, već će na duge staze vaš brend učiniti PRVIM izborom kupaca. Biraće da kupuju kod vas iz jednog, ali vrednog i jednostavnog razloga - VOLEĆE VAS.
Tek kada vas zavole, možete im plasirati i popuste i povoljnosti ili jednostavno biti uvek pred njihovim očima i problema neće biti.
ZAŠTO JE STORYTELLING TOLIKO BITAN U MARKETINGU?
- Ljudi po prirodi stvari bolje reaguju na priče, nego na brojke.
- Priče im ostaju u sećanju, prepoznaju se u njoj i na osnovu onoga što priča poručuje grade emotivni odnos prema pripovedaču, odnosno u ovom slučaju prema Vašem brendu.
- U moru reklama vaš brend zahvaljujući STORYTELLING - u šalje jaku poruku kupcima po kojoj se izdvajate i razlikujete od ostalih.
Prošetajte gradom. Izlozi su oblepljeni plakatima sa popustima i primamljivim akcijama, zar ne? I to je odličan marketinški potez. Ipak, sve te akcije koje bi trebalo da napune sve prodajne objekte u gradu ipak nekako to ne uspevaju. Zašto? Zato što gotovo svi imaju neku akciju i neki popust.
Tako je i u oblasti digitalnog marketinga. Svakako da je bitno da povremeno imate određene akcijske popuste. Sa druge strane, činjenica je da su popusti postali skoro pa redovna stvar u reklamama. Ljudi su se navikli na to. Mnogi jednostavno i ne veruju da su to zaista popusti osim AKO nisu PRAVI ljubitelji vašeg brenda. U tom slučaju, pohrliće kod Vas i tada kada vide da je neki Vaš proizvod na popustu jer:
Za tu ljubav zaslužan je STORYTELLING.
To je priča, koncept, sistem vrednosti koji kontinuirano šaljete svojoj publici. Zovemo je pričom jer ona u svojoj suštini to i jeste.
Ima radnju, zaplet, likove, rasplet i zaključak.
Ova idealna struktura storytelling-a je nešto što ste još davno naučili u školi, zar ne?
Sećate se onih obaveznih delova koje je vaš sastav na pismenom iz maternjeg jezika trebalo da ima, a koji se može svesti u tri reči UVOD, RAZRADA I ZAKLJUČAK.
Slično je i u marketingu i pričama vašeg brenda. S tim što nećemo pisati sastave na temu,već priče koje će ljudi želeti da čuju. A naš zaključak biće vrednost, snažna poruka koju šaljemo publici i koja služi kao glavni motiv koji će provejavati kroz svaku sledeću priču.
Pre nego što počnete da pišete, upamtite i ovo, storytelling nije sastav.
To je roman u malom, to je strip, kratki film ili drugi oblik priče koji želite da pošaljete u javnost.
Ono što je u pričanju priča u marketingu bitno je da u priči morate imati glavnog lika, jednog ili više, zavisi od scenarija, od ciljne grupe, od same priče i poruke.
Da bismo dobro shvatili šta storytelling jeste, bitno je da ukažemo i na ono što on nikako nije.
STORYTELLING nije obična reklama.
RAZLIKA IZMEĐU OBIČNE REKLAME I STORYTELLING-A
Zamislite recimo da ste vlasnik pekare i vaše pecivo je ukusno, zdravo itd. Ono što je vaša prednost je to što vi poslujete već godinama, a brojne druge pekare posluju tek godinu dve. Karta nakoju vi treba da i možete da igrateje tradicija.
Vaša OBIČNA REKLAMA može da izgleda ovako:
10 godina smo sa vama. 10 godina pravimo pecivo koje obožavate. Uz naravno sliku ili video sa vašim prelepim pecivom.
ili...
Ovde je vaš najbolji i omiljeni doručak koji obožavate od detinjstva.
Ova vrsta reklame je dobra. Aludira na tradiciju, vašu uspešnost, trajanje. Nju će razumeti i pohvaliti svi koji već vole i znaju za vas, dakle oni kupci do kojih ste već doprli. Medjutim, život ide dalje,a u ponudi je na svakom koraku neka nova pekara koju čak i vaši stalni kupci žele da ispitaju i možda ostanu tamo. Šta činiti?
Mladić koji studira u inostranstvu vratio se u svoj rodni grad. Sve se promenilo, dok nije bio tu.
Njegov rodni grad počeo je da liči na svetsku metropolu. Svuda su moderni brendovi, brzo se živi. Lepo je videti svoj grad kako sustiže svetske trendove. Možda će se i vratiti ako grad nastavi ovako da napreduje. U jednom trenutku ne zna na koju stranu je krenuo jer se grad dosta izmenio. Nailazi na vašu pekaru koja odoleva vremenu uz par modernih izmena. Vidi klinca koji jede u toj pekari i kojem prodavačica daje bombonu što je inače praksa u vašoj pekari oduvek. Priseća se kako je kao klinac dolazio sa drugarima baš u tu pekaru i to baš zbog bombone. Kada bi završili sa jelom, dobijali su po bombonu. Da li je moguće da je i dalje tako?
Ulazi u pekaru, bira pecivo i seda za sto. Prodavačica mu donosi porciju uz bombonu. Klinac sa majkom kreće iz pekare. Student mu dobacuje bombonu i namiguje. Prodavačica ga pogleda prekorno, a zatim se oboje nasmeju.
Tvoja pekara - doručak pre svega.
Nakon ovakve priče, rečenice sa početka koje smo označili kao OBIČNU reklamu imaju sasvim drugi i jači smisao, zar ne? Podsetimo ih se.
10 godina smo sa vama. 10 godina pravimo pecivo koje obožavate.
Ovde je vaš najbolji i omiljeni doručak koji obožavate od detinjstva.
Dakle, nakon dobrog storytellinga sve što izgovorite u daljem marketingu ima bolji,jači,efektniji smisao. Ima KONTEKST koji svakoj vašoj reči ili slici daje jači smisao.
Za sve to treba da zahvalimo jednom MARKETINŠKOM principu STORYTELLINGU.
ZA KOJE BRENDOVE SE MOŽE KORISTITI STORYTELLING?
Apsolutno za sve vrste biznisa, odnosno poslovanja.
Na primeru pekare priča se odnosila na brend koji svoj marketing zasniva na tradiciji, emocijama iz detinjstva i promociji obroka pre slatkiša. To je priča koja se može razvijati u nedogled i stavljati u razne kontekste. Upravo taj kontekst, situacija je ono što kod vaših kupaca i klijenata treba da izazove emociju.
Marketing kroz pričanje priča se može koristiti u svim oblastima poslovanja, a materijala za pričanje priča je na svakom koraku. Ono što je bitno je da u toj priči budete istrajni i da na dobar način podelite ULOGE.
Upamtite i ovo.
Priča jeste o vama, ali vi niste u glavnoj ulozi, već Vaš klijent.
U tome je i glavna razlika između DOBRE I LOŠE PRIČE.
DOBRA PRIČA
Priča se u ovoj vrsti marketinga vrti oko vašeg prosečnog potrošača, vaše ciljne grupe, njegovih potreba,ciljeva, vrednosti i problema sa kojima se svakodnevno suočava.
Potrošač ili konzument vaše usluge je u centru pažnje, a vi ga razumete.
Situacija ili radnja priče treba da ima i određen problem sa kojim se on suočava
Prepoznajete njegove potrebe i nudite mu rešenje ili ga jednostavno ohrabrujete u pronalaženju rešenja.
U storytelling-u ova struktura poznata je pod nazivom Hero’s Journey ili Put heroja. Bez toga priča nema potreban efekat. U centru pažnje je glavni lik vaše priče, koji je tamo negde van vašeg biznisa, živi svoj život i deli iste vrednosti kao i vi. Vaša priča će mu privući pažnju upravo zbog tih vrednosti i situacija u kojima će se prepoznati. Upravo storytelling je prilika da se spojite, da vaš potencijalni kupac ima osećaj da se razumete, da vas poštuje zbog toga i da vas doživljava kao prijatelja.
Sada kada je konekcija odnosno emotivna veza sa publikom uspostavljena, ona se neguje baš kao i ljubav u stvarnom životu.
Ciljna grupa se može sužavati i proširivati, u zavisnosti od vaših poslovnih ciljeva, ali sistem vrednosti, odnosno poruka koju vaša priča šalje mora stalno da dobija nove impulse, nove uglove, nove perspektive. Na taj način vaša kompanija, vaša poslovna priča pokazuje da je deo stvarnog života i da nije tu samo radi puke prodaje. Prodaja u 21.veku više nije samo kupoprodajni proces. To je mnogo složeniji proces koji da bi bio uspešan podrazumeva višestruko zadovoljstvo kupca koje se narodski rečeno se može svesti na onu poznatu
“Ne žalim ni paru koju dajem”. Svako ko za vašu uslugu kaže upravo to je već u vašoj priči. Sada je pred vama izazov da je na pravi način ispričate.
KAKO SMISLITI PRIČU I GDE JE “PRIČATI”?
Principi Storytellinga su jasni.
Potrebni su vam
Junak - glavni lik
Izazov - situacija u kojoj se nalazi pred odredjenom preprekom, izazovom, željom
Rešenje koje je u skladu sa vašim vrednostima i porukom koju želite da pošaljete
SPISAK PORUKA JE BESKONAČAN I NJIMA MOŽETE TARGETIRATI PUBLIKU UPRAVO U SKLADU SA KARAKTERISTIKAMA VAŠEG BRENDA
BUDI PERFEKCIONISTA
JEDNOSTAVNOST PRE SVEGA
SREĆA JE U SITNICAMA
NIKADA NE ODUSTAJ
VERUJ SEBI
BUDI DRUGAČIJI
Ujedno, poruka koju želite da plasirate može poslužiti i kao slogan vašeg brenda. Na taj način ste ubili dve muve istim udarcem.
DOBRA PRIČA U MARKETINGU JE ONA KOJU PUBLIKA PRIMEĆUJE I VOLI. KAKO SE TO POSTIŽE?
Odgovor na ovo pitanje je jednostavan. Rešenje je u oprobanom receptu za svaku dobru priču u marketingu, a to je tzv. HERO’S JOURNEY ili Put heroja.
To znači da vaša priča jednostavno mora imati putanju koju ovaj prinicp podrazumeva.
Izazov, cilj
Prvi korak
Prepreku
Suočavanje sa preprekom
Transformaciju
Rešenje
Ostvarenje cilja
Definisanje “problema” je najverovatnije i najteži korak u kreiranju priče. Problem treba da obuhvati situaciju koja će emotivno i na svaki drugi način biti osnova sa kojom će publika graditi odnos. To je situacija koja mnoge muči, sa kojom se poistovećuju, u kojoj su se već našli ili postoji ogromna verovatnoća da će se u njoj naći oni ili neko njima blizak. To naravno ne znači da pričom treba da pokrećemo najveće probleme ljudi jer ne želimo da ih plašimo ili da im kvarimo raspoloženje. Pričom im poručujemo da ih razumemo i da smo i mi možda u takvoj situacijii svakodnevno.
Svi mi gubimo ključeve, kasnimo, žurimo, saplićemo se, sanjamo o uspehu itd. To su samo neki od problema, a cilj priče je da ih naš HEROJ na neki način reši.
Faktički, prava priča počinje, odnosno dobija zaplet kada naš glavni lik iz priče pravi prvi korak u rešavanju problema.
Oko tog koraka, kreće se i cela priča, oko nje se grana na različite moguće strane. Nailaze prepreke, jedna ili više, čini se da rešenja nema, postaje napeto,traži se rešenje za prepreke i na tom putu, naš glavni lik se transformiše, nauči nešto novo, seti se onoga što je znao, ali toga nije bio svestan, dokazuje se sebi ili drugima. Varijacija je bezbroj. Sama transformacija HEROJA uglavnom vodi do rešavanja problema ili ostvarenja cilja.
Sloboda kreatora priče je neograničena i dopušta da junak čak i ostane bez rešenja, ali transformisan za jedan osećaj više, za iskustvo više, što delom predstavlja i ostvarenje cilja. Bezbroj poruka može se poslati samo jednom pričom, a ono što je bitno je da PORUKA, kao i put HEROJA moraju biti jasni i jednostavni.
Jedan od sigurnih recepata za uspešnu priču je i taj da rešenje problema bude duhovito, ohrabrujuće, zanimljivo.
Svrha ovako osmišljene koncepcije priče je da se što Veći broj ljudi poistoveti sa njom, da prepozna sebe ili nekog svog upravo u toj radnji. Na taj način, brend koji tu priču priča postaje ne samo brend već prijatelj, podrška, inspiracija.
Kada to ostvarite kroz priču, smatrajte da ste običnog gledaoca transformisali u vernog kupca.
IMAM PRIČU, ŠTA SAD?
Gde plasirati priču vašeg brenda?
Priča o vašem brendu može biti plasirana u svim kanalima marketinške kampanje,kako online tako i ofline.
Priča može biti plasirana
- u okviru PR tekstova u štampanim medijima,
- Na televiziji u vidu klasične video reklame
- na društvenim mrežama Facebook -u i Instagram-u
- na vašem YouTube kanalu.
Svaki od ovih marketinških kanala plasiranja priče ima svoje principe na kojima funkcioniše, pa je priču potrebno prilagoditi formama koje imaju najsnažniji efekat.
Plasiranje priče na društvenim mrežama
Ukoliko niste u mogućnosti da izdvojite pozamašnu sumu novca za televizijsku reklamu, koja ima ograničenu mogućnost dometa u okviru reklamnog bloka zajedno sa reklamama drugih brendova, idealan način da plasirate svoju priču svakako su društvene mreže.
Ukoliko ste brend lokalnog tipa, društvene mreže vam prućaju mogućnost da radite upravo ono što veliki brendovima sasvim dobro uspeva na planetarnom nivou. Vi imate drugog keca u rukavu. Vi vaše vrednosti zahvaljujući storytelling-u možete plasirati na podjednako efektan način zajednici u kojoj poslujete, na lokalnom nivou ili regionalnom nivou. I tu ste već u prednosti. Vi gradite zajednicu koja vam veruje i poznaje vas, tu ste u komšiluku, već ih dobro poznajete. Dajte im priču u koju veruju i biće zauvek vaši.
KAKO PLASIRATI PRIČU NA FACEBOOK-u i INSTAGRAM -u
Slika,odnosno video je jedan od najefektnijih načina da ispričate vašu priču. Medjutim, ukoliko niste spremni za takav vid angažovanja,ne brinite,postoje i drugi načini posredstvom kojih možete ispričati vašu priču.
Kada je o videu reč, treba da imate na umu da je većinu priča najefektnije ispričati upravo kroz video.
Facebook ima mogućnost plasiranja video materijala, pa čak i naglašavanja premijernog prikazivanja video materijala što vašoj priči i vašim gledaocima daje određen ekskluzivitet.
O značaju video marketinga i pogodnostima koje on svojim karateristikama donosi smo već pisali, a ukoliko je kao njegova sadržina storytelling onda je to idealna kobinacija.
U okviru Facebook-a priča se može ispričati i kroz Facebook Carousel, opciju koja nudi horizontalno skrolovanje umetnutih slika. Ukoliko slike koncipirate u skladu sa vašim scenarijom, vaš storytelling može imati oblik priče u slikama. Uz to, klikom na bilo koju od slika, vašeg kupca vodite na Vaš WEB SAJT jer svaka slika iza sebe ima umetnut željeni link ka sajtu.
Galerija slika i albumi
Facebook omogućava i da imate svoje galerije slika i albume sa svojim nazivima, naslovima. Brojne kampanje ostvarile su značajan uspeh tako što su svoje priče ispričale uz učešće upravo kupaca koji su slali svoje fotografije na kojima konzumiraju vaše proizvode ili usluge. Ovakve kampanje obično idu uz odredjene sitne ili vredne poklone svima koji pošalju sliku. Dobre slike mogu poslužiti kao neka vrsta dokumentarne priče o vašem brendu ili pak na osnovu samih slika možete kreirati nekoliko različitih albuma,odnosno priča. Fotografije vaših kupacamožete prilagođavati priči vašeg brenda uz dizajnersku obradu,dodavanjem logoa, slogana ili drugih efekata koji doprinose posebnosti priče.
Facebook Live
Facebook Live je još jedna opcija koja podrazumeva vaše angažovanje ili angažovanje vaših zaposlenih. U okviru ovog načina pričanja priča, potrebno je unapred osmisliti koncept priče, strategiju i pripremiti nekoliko priča pre nego što počnete sa serijalom. Društvene mreže možete iskoristiti i za najavu Fb Live emitovanja. Onošto je prednost Fb Live-a je to što korsnici žele i vole da gledaju sadržaje koji su uživo,ali ovaj kanal reklamiranja ne sme i ne bi trebalo da bude samo puko uključivanje kamere za Live, već sasvim koncizan i dobro osmišljen koncept u okviru kojeg potvrđujete ono što želite da poručite svojoj publici. To mogu biti saveti o tome kako nešto pripremate, odgovori na često postavljena pitanja, lepi trenuci u vašem poslovanju itd.
Facebook postovi
Verovali ili ne i klasičan Fb post sa jednom fotografijom može biti vaš storytelling.
Najnovija istraživanja pokazuju da pažnju publike privlače ili kratki i koncizni postovi ili sasvim dugi postovi za koje je potrebno kliknuti na “See more”.
Izvor: Bufferapp
https://blog.bufferapp.com/social-media-storytelling#facebook
Kod ove vrste storytellinga, pazite da ne upadnete u klopku zvanu prepričavanje. Nikoga ne interesuje vaše prepičavanje priče. Priča mora biti usklađena sa svim onim principima o kojima je bilo reči u ovom tekstu, s tim što mora imati i ton razgovora, direktne komunikacije sa pratiocem vašeg brenda na Facebook-u.
Na instagramu se sve vrti oko dobre slike. Zbog toga ona mora da govori mnogo toga o vašoj priči. Uz dobru fotografiju ide i tekst koji je deo priče ili pak cela priča, zavisi koliko je dugačka.
U svakom slučaju, ne zaboravite da su ljudi željni priča i ne bojte dobru priču će čitati čak i korisnici Instagrama.
Na ovoj društvenj mreži priča se može ispričati i putem poigravanja na Instagram profilu i puzzle principa.U okviru ovog principa, vaša priča ima jak vizuelni karakter sa kojim se sreće svako ko poseti vaš profil.
Kratki video
Na Instagramu takođe možete plasirati vaš video materijal u okviru kratkog videa, ali i putem IGTV-a koji omogućava plasiranje dužih video snimaka.
Kao što se može videti, načina je mnogo da se vaša priča čuje. Zašto to ne biste iskoristili i prešli na viši nivo marketinške kampanje koja će ostaviti vašu konkurenciju daleko iza vas, a vaše kupce uvek blizu vas?